Plataforma PROU: Expliquem el que li costa entendre al Conseller de Cultura, Sr. Mascarell

Expliquem el que li costa entendre al Conseller de Cultura, Sr. Mascarell

Segons publica El Periódico en la seva edició del dijous 1 d’agost de 2013, en una notícia titulada ““A Mascarell le ‘cuesta entender’ el veto a los toros en un rodaje”, aquestes han estat les declaracions textuals del Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferrán Mascarell, arran del vet a gravar escenes amb toros veritables en l’ex plaça de toros Monumental de Barcelona per part de la productora que està rodant en aquesta ciutat el llargmetratge Gunman.

http://www.elperiodico.com/es/noticias/ocio-y-cultura/mascarell-cuesta-entender-veto-taurino-2548109

Des de Plataforma PROU no cessem de sorprendre’ns per les últimes declaracions de diferents membres del Govern (des del Conseller Pelegrí, passant pel Conseller Santi Vila i, ara, el Conseller Mascarell). Però en el nostre afany de defensar no només l’abolició de les curses de toros a Catalunya aconseguida després de la presentació de la nostra Iniciativa Legislativa Popular, sinó també la integritat d’una institució democràtica com l’és el Parlament de Catalunya i les decisions preses de forma democràtica en plens, volem explicar-li al Conseller Mascarell en què consisteix allò que, segons les seves paraules textuals, “li costa entendre”.

El text aprovat el 28 de juliol de 2010 arran de la Iniciativa Legislativa Popular duta a terme de forma exemplar gràcies a la democràcia participativa amb la qual comptem a Catalunya, no és una altra cosa que el reflex de la cultura amb la qual catalans i catalanes ens sentim representats: la cultura del respecte als drets dels animals. Aquesta decisió, a més, va posar a Catalunya en les primeres planes de nombrosos mitjans internacionals, que van subratllar (a diferència de la premsa espanyola) el gran avanç evolutiu d’una societat que rebutja el maltractament cap als animals, maltractament que en les curses de toros arriba a una de les seves màximes expressions en el que a espectacles públics es refereix.

Barcelona, que va aprovar en 2004 una moció declarant-se Ciutat Antitaurina, ha fet efectiva aquesta declaració i ha trobat el 28 de juliol de 2010, per fi, la llei catalana que reflectís aquest sentir dels seus ciutadans.

És evident que Barcelona és una ciutat atractiva per molts motius per a molts productors de diferents països que desembarquen aquí per dur a terme els seus rodatges; aquestes pel·lícules es converteixen així en un aparador de la nostra ciutat cap al món, i és desitjable que es vegin reflectides en elles els nostres paisatges, la nostra idiosincràsia i, evidentment, trets de la nostra cultura. Les corregudes de toros ja no formen part de la realitat catalana, i això ha estat per voluntat popular.

Barcelona no pot ni ha de convertir-se en un plató de filmació vacu de contingut: per alguna cosa la ciutat és la triada per tantes produccions, és aquesta essència de la ciutat la que no s’ha de embastardir per ordre d’un guió redactat per algú que s’ha guiat més per tòpics que per realitats. Seria desitjable que qui o els qui duen a terme la tasca de guionistes per a la pel·lícula que ens ocupa, Gunman, –com ens consta que sí ho fa la gran majoria de col·legues de professió- haguessin investigat una mica més sobre la ciutat i la seva cultura.

Es per tot això Conseller Mascarell, que des de la Plataforma PROU considerem un gran encert que l’Ajuntament de Barcelona impedís gravar aquestes imatges, que a més ho impedeix la seva Ordenança, encara que lamentablement, sí es gravaran en altres ciutats de fora de Catalunya (de fet, l’escena de la corrida de toros que segons el guió de la pel·lícula té lloc a Barcelona, va ser presa durant la Fira de San Isidro a Madrid) i a l’hora del muntatge s’afegiran escenes que no tenen res a veure amb la realitat catalana, alguna cosa que sens dubte el guionista –ens repetim- va incloure guiat pel tòpic però que mostrarà una ciutat que en realitat, no existeix.